Varför är det viktigt med en bra landningssida?

Hemsidebesökare behöver övertygas snabbt om att din produkt eller tjänst är just det de söker efter. De flesta lägger bara några sekunder på att söka efter rätt information på en hemsida. Har din sida inte rätt information i lättillgänglig form så kommer besökaren söka sig vidare. Därför är det viktigt att använda sig av landningssidor.

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida som är separat från din vanliga hemsida. På en landningssida är informationen specifikt anpassat för ett eller flera sökord. Söker man till exempel efter flyg + Lissabon så får man erbjudanden om just det och inget annat. Kör du till exempel en Adwords kampanj så är landningssidan den sidan dina besökare landar på efter att de har klickat sig vidare från Google. Det skiljer sig från det organiska sökresultatet genom att du oftast betalar för en specifik annons och att du själv ska välja exakt vart besökaren ska hamna när hen klickar på annonsen.

Landningssidans viktigaste uppgifter är att generera leads eller få besökare att köpa något. Landningssidan ska innehålla just den tjänsten eller produkten kunden vill ha. Den ska inte ha en massa onödig information om andra produkter eller tjänster. Budskapet ska vara enkelt och den ska vara skapad med rätt målgrupp i åtanke. En landningssida för B2B som har som mål att generera leads ser till exempel annorlunda ut än e-handelssida vars mål är att sälja en produkt.

Landningssidan kan ses som en annons för en specifik kampanj eller produkt. Väldigt kortfattat så har en landningssida ett enkelt och tydligt syfte, få besökaren att köpa en produkt eller tjänst eller att få hen att fylla i sina uppgifter så att du kan kontakta personen för uppföljning.

Är min landningssida bra eller dålig?

Det är viktigt att ha koll på om din landningssida är framgångsrik. Genererar den leads? Köper människor dina kampanjvaror? Det finns olika sätt att undersöka hur bra din sida är;

Google Analytics

Google Analytics har flera mätetal som ger dig svar på hur besökare beter sig på din sida. Du kan bland annat hålla reda på vart besökare kommer ifrån, hur länge de stannar på sidan, konverteringsfrekvensen och avvisningsfrekvensen. Dessa är viktiga metrik för att kunna avgöra om sidan fungerar tillfredsställande.

Hotjar

Hotjar är en tjänst som gör att du kan använda så kallade värmekartor. Värmekartor visar dig om besökare har till exempel har svårt att hitta vad de letar efter eller om de trycker på platser som inte är klickbara.

A/B Testning

A/B testning betyder helt enkelt att du gör två olika versioner av en landningssida och sedan testar båda för att se vilken som fungerar bäst.

Vad är viktigt på en bra landningssida?

Innan man börjar med sin sida kan det vara värt att svara på några frågor för att få en bättre bild av hur sidan ska se ut.

  • För att kunna göra en bra landningssida så behöver du först veta vilka mål du har. Är det att generera fler leads, få besökare att skriva upp sig till nyhetsbrev eller att sälja en produkt?
  • Vilken målgrupp har jag? Vem är den ideala kunden och vad är den kunden ute efter?
  • Gör en undersökning av dina konkurrenter. Vilka är de? Vad verkar bra med det de gör och vad verkar dåligt.
  • Hur hittade besökaren sig till min sida? Det kan vara värt att göra olika sidor beroende på vart besökaren kom ifrån.

Hur skapar jag en bra landningssida?

När det väl är dags att skapa sidan är det ett antal saker som är bra att tänka på.

Rubrik

Skriv en fantastisk rubrik. Den kan gärna vara samma text som användes i Adwords annonsen. Håll det kort och koncist. Rubriken ska tydligt tala om vad annonsen handlar om.

Underrubrik

Se till att underrubriken är övertygande och ger all viktig information som besökaren behöver veta för att ta ett beslut.

Bilder

Inkludera bilder som tydliggör det du säljer. Dessa ska vara relevanta, snygga och av bra kvalitet.

Förklaring

Om rubriken och underrubriken inte gör helt klart vad du säljer och vilka fördelar det ger kunden så behöver du inkludera en förklaring. I förklaringen visar du kort och tydligt vilken nytta just din produkt eller tjänst har. Ha inte för många länkar utan håll sidan så ren som möjligt.

Kontakt

Se till att inkludera flera olika sätt för besökaren att kontakta dig. Ett företag som har både telefonnummer, e-post och en fysisk adress verkar mycket mer trovärdig än ett företag som bra kan kontaktas via e-post.

Garanti

Ha med en garanti. Det kan handla om att garantera att du inte skickar spam om en besökare skriver upp sig på mailinglistan eller att du ger pengarna tillbaka om kunden inte är 100% nöjd. Det ökar din trovärdighet.

CTA

Call-To-Action. Detta är den viktigaste delen på din landningssida. Det här är själva handlingen som konverterar besökare till kunder. Se till att CTA är tydlig och central på sidan. Använd helst kontrasterande färger och se till att det poppar. Använd gärna en knapp som din CTA. Knappar är vad som används vanligtvis så de flesta människor förväntar att det ska se ut på det sättet.

Behöver du hjälp med din landningssida?

Är du en upptagen företagsledare som inte har intresse eller tid på att lära dig hur man skapar en bra landningssida? Kontakta oss, så hjälper vi er att ta fram en bra landningssida!


Petteri Palo

Vill du ha en kostnadsfri mall för din digitala marknadsföring?

Ta del av mallen

Integritets & Cookiepolicy

Genom att använda vår webbplats godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med vår integritetspolicy.